Hackathon 05: 24 hodin robotiky, strategie a týmové spolupráce

18. 12. 2025

Na naší škole se uskutečnil šestý ročník školního Hackathonu – Hackathon 05, který opět potvrdil, že spojení techniky, kreativity a týmové práce dokáže vytvořit mimořádnou atmosféru. Šest týmů žáků dostalo stejné zadání a přesně 24 hodin, aby jej proměnily ve funkční řešení.

Jedno zadání, šest různých přístupů

Cílem hackathonu bylo sestavit robota, který:

  • bude dálkově ovládán,

  • bude komunikovat se serverem pomocí API,

  • a jeho chování bude řízeno centrálním systémem.

Každý tým obdržel identickou sadu součástek – motorky, LED pásky, baterie a další elektronické prvky. Konstrukce robota však byla plně v režii žáků. Karoserii, kola a další mechanické části si mohli navrhnout a vyrobit buď pomocí 3D tiskárny, nebo ve strojní dílně. Výsledkem byly originální konstrukce, které se lišily vzhledem, stabilitou i herní strategií.

API jako zbraň

Zadání bylo záměrně ztíženo prvkem interakce mezi týmy. Každý tým mohl prostřednictvím API posílat soupeřům speciální zásahy:

  • Freeze – zastavení robota na 10 sekund

  • Mud – zpomalení robota na 50 % výkonu po dobu 10 sekund

  • Switch – prohození ovládání levého a pravého motorku

Nešlo tedy jen o konstrukci a ovládání robota, ale také o strategické rozhodování, správné načasování útoků a odolnost vůči zásahům soupeřů.

Velké finále v tělocvičně

Po 24 hodinách intenzivní práce se týmy přesunuly do tělocvičny, kde za přítomnosti tříd C, E, S, U3 a R1 proběhlo veřejné finále.

První disciplínou byl deathmatch soccer – tři týmy proti třem. Hrálo se 2× 3 minuty a zápas měl rychlé tempo plné kolizí, zvratů a taktických API zásahů. Vítězné týmy dokázaly zvítězit jednoznačně 4:0.

Během krátké přestávky následoval zábavný kvíz pro diváky, který zapojil celé publikum a udržel skvělou atmosféru v hale.

Deathmatch race rozhodla

Po přestávce se utkaly tři zbývající týmy v disciplíně deathmatch race. Úkolem bylo ujet dvě kola na čas, přičemž opět nechyběly API zásahy soupeřů. Rozhodovala rychlost, stabilita robota, ale i schopnost zachovat chladnou hlavu pod tlakem.

Technologie, spolupráce a zážitek

Hackathon 05 nebyl jen soutěží. Byl především praktickou ukázkou toho, co dokážou žáci vytvořit, když dostanou prostor, důvěru a smysluplné zadání. Propojil programování, elektroniku, strojírenství, týmovou spolupráci i strategické myšlení.

Děkujeme všem týmům, organizátorům i divákům za energii, nasazení a skvělou atmosféru. Už teď se těšíme na další ročník!