Obecné cíle vyučovacího předmětu
Vyučování v předmětu Webdesign (WBD) sleduje obecné kognitivní cíle (1) seznámit žáky s konkrétními tématy a technikami (přímý cíl), (2) orientovat se v prostředí webdesignu a vývoje webových stránek a (3) nacvičit si v praktických příkladech a mini-projektech techniku vývoje webových stránek. Cíl (3) je hlavní způsob, jak si žáci uchovají znalosti a návyky z vyučované oblasti.
Charakteristika učiva
Učivo se skládá především z následujících částí:
- Teoretický úvod
- Co jsou to webové stránky, principy a zákonitosti, standardy W3C
- Třívrstvá architektura webu, příklady technik v jednotlivých vrstvách
- Principy designu webových stránek, práce s nástrojem Figma
- Proces tvorby webových stránek
- Kontrola kvality
- Proces testování webových stránek
- Redakční systémy
- Odborné části
- Statické webové stránky (HTML), kaskádové styly (CSS)
- Skriptovací jazyk na straně klienta (JavaScript)
- Programovací jazyk na straně webserveru (PHP)
- Práce s databází (mySQL)
- Redakční systémy (Wordpress)
- Praktické části
- Tvorba grafického návrhu webové prezentace (Figma)
- Tvorba statické webové prezentace (HTML, CSS)
- Tvorba statické webové prezentace s formulářem kontrolovaným na straně klienta (HTML, CSS, JavaScript)
- Tvorba dynamické webové prezentace s formulářem kontrolovaným na straně klienta a zpracovávaným na straně webserveru (HTML, CSS, JavaScript, PHP)
- Tvorba dynamické webové prezentace s formulářem kontrolovaným na straně klienta a zpracovávaným na straně webserveru pomocí databáze (HTML, CSS, JavaScript, PHP, mySQL)
- Tvorba webové prezentace pomocí redakčního systému (Wordpress, HTML, CSS, JavaScript, PHP, mySQL)
- Tvorba webové prezentace pomocí redakčního systému a vlastní šablony (Wordpress, HTML, CSS, JavaScript, PHP, mySQL)
- Tvorba webové prezentace s dynamickým formulářem pomocí redakčního systému, vlastní šablony a plug-inu (Wordpress, HTML, CSS, JavaScript, PHP, mySQL)
Formy výuky
Formy využívané při výuce jsou především:
- frontální vyučování (úvod do nového tématu, ukázky)
- individualizované vyučování (samostatné práce využívající moderních multimediálních prostředků výuky)
- dyadické vyučování (práce ve dvojicích na mini-projektech využívajících moderních multimediálních prostředků výuky)
- skupinové vyučování (společná diskuze, společná pomoc vybraným žákům)
s důrazem především na praktické, většinou dyadické vyučování, kdy žáci pracují na jimi vybraném tématu ve dvojicích. Prací ve dvojicích se žáci připravují na týmovou práci v budoucím zaměstnání, kde často daný úkol nebudou vykonávat individuálně, nýbrž jako součást týmu.
Zpracované téma (nebo mezistav zpracování) následně žáci prezentují před celou skupinou, čímž si procvičí schopnost přípravy prezentace, vlastní prezentaci i hodnocení prezentace ostatních. Tím, že každý si během roku postupně vyzkouší několik takových prezentací, dostávají žáci šanci se postupně zlepšit.
Syllabus
WBD1
Téma |
Úvod do webových stránek, principy a zákonitosti webdesignu, standardy W3C |
Třívrstvá architektura |
Úvod do značkovacího jazyka HTML, oddělení vzhledu od dat, základní struktura HTML stránky, základní značkovací prvky HTML5 (header, nav, main, footer), nadpisy, odstavec, div, span, odkaz, obrázek, formátování |
Proces webdesignu – zadání, analýza, wireframe, grafický návrh, realizace |
HTML tabulky, seznamy, formuláře |
Úvod do kaskádových stylů, CSS formátování, třídy, box model, formátování textu, pozadí, rámečky |
Grafický návrh webových stránek, principy designu, práce s nástrojem Figma |
CSS pozicování, pseudo-třídy |
Proces webdesignu – wireframe, grafický návrh, realizace, testování |
Responzivní HTML stránky – konstrukce, praktické procvičování |
Techniky pro CSS třídy – DRY do not repeat yourself, KISS keep it simple & stupid, praktické procvičování |
Úvod do JavaScriptu – skriptovacího jazyka na straně prohlížeče, kontrola formuláře pomocí JavaScriptu |
JavaScript – práce s DOM a CSS třídami pomocí událostí v JavaScriptu |
Úvod do jazyka XML, transformace XML pomocí jazyka XSL, návrh vlastní struktury XML souboru pro uložení dat |
WBD2
Téma |
Opakování z minulého ročníku – statické webové stránky |
Úvod do dynamických webových stránek, třívrstvá architektura |
Úvod do tvorby stránek generovaných na straně aplikačního serveru, úvod do jazyka PHP |
PHP – proměnné, datové typy, syntaxe |
PHP – podmínky, smyčky |
PHP – formátování výstupu, práce s řetězci |
PHP a HTML – zakomponování dynamických prvků do statických stránek |
PHP – zpracování formuláře |
Javascript & PHP – ověření vstupních dat formuláře |
Úvod do databáze MySQL |
Ukládání dat z formuláře do jednoduché databázové struktury |
Výstup dat z jednoduché databázové struktury |
PHP & MySQL – práce s řetězci |
Vytvoření jednoduché webové aplikace (zadávání, ukládání a vyhodnocování dat) |
Integrace webové aplikace do webových stránek |
Kontrola kvality webových stránek, testování |
Komplexní webové stránky bez redakčního systému včetně webových aplikací |
WBD3
Opakování statických webových prezentací, dynamických webových stránek, PHP, napojení do MySQL databáze |
||
Úvod do redakčních systémů, vlastnosti, dělení redakčních systémů, výhody a nevýhody jednotlivých skupin |
||
Redakční systém Wordpress – úvod, instalace, pokusné naplnění |
||
Wordpress – malý projekt na webovou prezentaci pomocí redakčního systému a standardní šablony |
||
Wordpress – úvod do šablon, struktura souborů |
||
Wordpress – projekt na webovou prezentaci pomocí vlastní šablony |
||
|
||
Wordpress – převedení dynamické části webové stránky do vlastního plug-inu |
||
Wordpress – malé projekty na webovou prezentaci pomocí redakčního systému a nestandardní šablony, včetně implementace vybraných plug-inů / vlastního jednoduchého plug-inu |
||
Wordpress – úvod do plug-inů, customizing webové prezentace | ||
Testování webové prezentace – testovací scénáře, protokoly |